מאוד לא ברור סדר הפרשיות של ספר שמות.
עד עכשיו אנחנו הינו בסיפור מאוד מותח של יציאת מצרים, קריעת ים סוף, המלחמה בעמלק ומתן תורה.
והדבר הבאה שהייתי מצפה הוא המשך לסיפור- ובאמת יש, בפרשת תרומה אנחנו ממשיכים עם הרצף בבניית המשכן.
אבל למה פרשת משפטים תקועה לנו באמצע הרצף , הוא עוסק במקרים כמו שור נוגח,פרשיות אונס ועוד המון דינים פרקטיים שעוצרים את רצף הסיפור, לכאורה הייתי מצפה שהוא יהיה בספר ויקרא שהוא ספר מאוד פרקטי שעוסק הרבה באיזה סוג קורבן צריך להקריב בכל מקרה.
דרך אחת לענות על השאלה היא השיטה הידועה של רש"י שאומר שאין מוקדם ומאוחר בתורה
אבל מה לגבי שאר הפרשנים של מחזיקים ככה לדוגמא הרמב"ן
לענ"ד הפרשה נמצאת במקום כדי להעביר לנו שני מספרים מאוד חשובים.
1.אנחנו בתור יהודים מאמינים שהתורה נמצאת איתנו בכל מקום ובכל מקרה ומדריכה אותנו איך צריך להתנהג
מסופר על רב אחד (אני לא זוכר מי הרב אם את יודע אז תכניס את השם שלו) שישב ברכבת ולמד הגיעה אילו איזה גוי ושאל אותו מה הוא לומד והרב ענה שהוא לומד הלכות בית הכיסא, שאלה הגוי בתמיהה "מה גם לשם האלוקים שלכם נכנס" ענה לו הרב שזה בידיוק ההבדל בין הדת שלי לשלך,איתנו הקב"ה נכנס איתנו לבית הכסא ומורה לנו איך רצוי להתנהג ושלחה נשאר בכנסיה שלך.
והמסר של הסיפור נוגעה גם לשאלה ששאלנו מיקודם, הסיבה שפרשת משפטים נמצאת באמצע הרצף הוא כדי להזכיר לנו שצריך לקיים גם את המצוות שהם לא הכי כייפיות ולא הכי מושכות.וזה בעצם התנאי להמשך הסיפור.
מאוד קל במהלך מרוץ החיים לעשות דברים מאוד משמעותיים (ובמקרה שלנו ,כניסה לארץ ישראל) ומרוב שאני עסוקים ברעיון הגדול אנו עלולים לשכוח את הדברים הפרקטיים והלא כ"כ נוצצים וככה אנחנו בעצם בונים בית ללא תקרה ועל זה גם אומרת לנו התורה בסוף הפרשה שאם בנ"י יקימו את כל המצוות הקב"ה יעשה את הכניסה לארץ בצורה חלקה יותר וככה בעצם נמשיך את רצף הסיפור (הרי כל רצף הסיפור עוסק במעבר בין יציאת מיצרים לכניסה לארץ ישראל).ז"א שאם לא נקפיד גם על הדברים הלא כ"כ מלהיבים הכניסה לארץ תהיה בצורה מאוד מסורבלת ולא נעימה
ובעז"ה שהכניסה שלנו לארץ תעבור בצורה חלקה ונעימה
שבת שלום.
